Saturday, September 19, 2009

:. EsOk hAri RaYa :.



Huh.. ari niey last pose.. Sume duk tunggu pengumuman raya.. Pergh, aku dan keluargaku, kol 7.30 dah terpacak depan t.v... bukan aper, nak tunggu 'pakcik glamour setahun 2 kali' tu umumkan tarikh hari raye..tunggu nyer tunggu, kol 8.10, berbunyilah dialog berikut "Dengan ini, diumumkan, tarikh hari raya jatuh pada hari Ahad...."........ PErgh, bergema suara dalam rumah esok rayer sambil bertepuk tangan... Then, mak aku bagitau, jadinya tahun niey tak cukup la sebulan kita rayer...just 29 hari jer...Mesti korang tak kira kan..??haha...aku tau..sebab aku pon tak kira... ngeh3x...

Maka sibuklah di dapur wat persiapan..kakak ku yang tolong mak aku..Aku tolong jugak...tolong tengok dan makan..haha~ Ye lah nak wat pe, sume dah siap..lantai dah dilap,dah dikemas...Tambah2 lagi jiran aku bagi bubur lambuk and sate..diorang baru siap bakar khas untuk rayer esok...So, melantak la aku..Mak aku sempat bagi tazkirah sket.. Mak aku bagitau.."Sungguh beruntung orang yang puasa sebulan dengan penuh taqwa..Sebabnya, Allah bagi kita pilih mana-mana syurga yang kita nak..and kita boleh pilih apa-apa makanan.." Mak aku sambung lagi... " kalo nak pilih syurga tu, mintak pada Allah setiap kali lepas smayang syurga tertinggi iaitu Syurga firdaus...Syurga firdaus niey setentang dengan arasy".....hehe~
aku pon baru tahu sebenarnya Syurga Firdaus tu setentang dengan aras..thanks mum..

Pas makan, aku jenguk la aper yang mak dan kakak aku masak..then, mak aku buka tingkap jap..Sambil berkata kepadaku, " Tengok, sunguh berangin malam niey"...aku tanya dalam hati...So, kenapa lak..?.....Mak aku meneruskan " Dalam kitab, disebut bahawa pada malam terakhir ramadhan, Allah akan meniupkan bayu lembut dari syurga"....

Oh, ape lagi..aku kluar rumah jap..Hmm, betollah..dapat rasa..memang angin malam niey lembut and nyaman sangat...tenang betol..aku tengok daun pokok, macam menari-nari jer...Bukan wat goyang gerudi r..hakhak~...

Alang-alang dah kluar rumah tu,aku g la kt tempat lepak biasa dgn kawan2ku...Maen mercun r...Boom...bommm..kebabooom...Mlam tu, sume mercun dipasang....dah macam nak sambut Merdeka dah...terang langit malam tu..sume pasang...Seronok beb...

Kemudian, misi diteruskan dengan aksi meriam...Skrang dah zaman moden..tak guna buluh dah..guna paip besi..entah macam mana diorang modify taah..creatif betol bebudak niey...masukkan cabalt..nyalakan api....KEBABOOM...Kalo ada orang tua lalu, gerenti latah niey...opocot mak kau...kuat bunyinya...fuyyo~...