Thursday, November 26, 2009

:. ProGraM AnAk AngKat TeraNgkAt .:

Semua orang tahu..skrang nie, bebudak skolah or pelajar universiti sedang holiday..setelah dicampur tolak darab bahagi kuasa dua square root semua, aku ada 35 hari untuk holiday....So, time2 nie la nak isi mase cuti dengan program kemasyarakatan... Then, sempatlah jua aku join Program Bakti Siswa a.k.a Anak Angkat di Lok Heng, Kota Tinggi, Johor.

So, pada hari Khamis, tanggal 19/11/2009, bertolaklah kami ke sana...

Aku niey diletakkan dalam Unit Protokol..Jadi AJK Protokol...Unit niey paling banyak keje sebenornya..Kesian kat Ketua Unit aku si Nida,tak cukup tido gamaknya...thank you Nida..hehe~
Aku lak ditugaskan untuk untuk jadi Pengerusi Majlis untuk semua majlis...Majlis Perasmian ker, Penutup ker atau ap2 je lah...hoho~...x lah gementar sangat kalo cakap depan orang2 kenamaan ini if you know how to control yourself and understand the flow + experience...
Gaya Pengerusi and Pengerusa majlis...haha~
Nie la gambar kenangan ayah and mak angkat kami..

Zuhdi, Zaki, Azizol, Alham...2Z2A..hihi~..kami jadi anak angkat Ayah Hasan...Ayah angkat kami niey nakal...bukan nakal sikit, nakal banyak..sampai kami dah beberapa kali 'dikenakan' beliau..adoi la..tapi, the most important things, keluarga kamilah paling ceria and havoc...
Tagline kami.."Anak saper??...Anak Ayah Hasan..!!!"......memang meriah...huhu..ada plak orang lain yang tiru tagline kami...


Nie lak time kami maen mase hari ke-2..kami maen Sukan Kampung...Bowling gune buah kelapa,Isi air dalam botol, pecahkan belon dlam tu ada tepung, sambut belon air dan telur dan macam2 lagi..enjoy sakan la depa...bersorak separuh giler..ahaha...

Nie la muka Hantu Tepung yang mengganas pada Bulan Mengambang.. :p
Miqdad, Yem,aku as a group semasa maen petanque

Petang tu jugak, kami g maen petanque....Lawan petanque bah...Ayah Hasan kate, kalo tak menang, tak leh makan malam..arr..kejam3x...agaga....Maklumlah, Ayah kami nie juara kampung...Nie la pengalaman first time aku maen petanque..sebelum niey nengok kat t.v jer..kita memerlukan skill mengagak jarak yang tepat di samping strategi...seronok gak maen...
Tgh2 khusyu, dan tawadhu' maen, pastu Y.B Adun Sedeli datang....pe lagi, moh la ambik gambo kita yer dengan beliau...
Peserta bergambar dengan Y.B sambil menunjukkan simbol 1 Malaysia..

Malam tu lak, kami ada aktiviti Explorace yang dikendalikan oleh pihak penduduk kampung di sini..Kene round2 kampung lah kiter..sambil menyelesaikan masalah yang diberi di setiap check point...Boleh dikatakan, soalan yang diberikan menguji minda kami selaku mahasiswa-mahasiswi..mujurlah kami bekerja sebagai satu pasukan..Kerja yang susah, menjadi senang..Aper yang penting..??? Kerjasama...!!!
Kumpulan kami diberi nama "Tu dia....."

Gambar kat atas tu, kami dimintak menyolek muka ala-ala Red Indian...waduh3x,gawat deh...Bayangkanlah, kitorang kene pusing kampung tu dalam muka camniey...Patut r orang kat sekeliling nengok pelik jer...Anak Red Indian mane lah yang sesat niey..hua3x...aktiviti niey habis almost kol 12 malam la.....teruja and excited sungguh...Yang lebih teruja adalah dak2 pompuan group aku..diorang niey duk pot pet pot pet pot pet dari Check Point 1, sampai la Check Point last..!! huh~..

Hari ke-3...pagi kol 7.30, kami ad J-Robik...Ape tu J-Robik..??J-Robik stands for Johore Robik..ia adalah sejenis gerak yang menggabungkan elemen tarian negeri Johor seperti zapin, silat + taichi dan lain2....haha, aku bab2 menari niey memang aku suka...layan habis...mujurlah aku dibantu oleh sorang makcik untuk memantapkan tarian itu...
Ewah makcik..hah, masuk kalo berani....cait...!

Gelek lagi makcik..gelek..Kalahkan si Inul Daratista...hua3x...
Say Renjis...Renjis............


Tengahari tu plak, kami ader majlis rewang sekampung..aloh, cam kenduri-kendara la...Pastu diikuti Majlis Perasmian Penutup....
Petang tu aktiviti habis kol 3.30 petang...Pastu, kami semua diberi masa sampai kol 8.30 malam untuk bersama keluarga angkat masing2 sebelum bertolak balik UTM..

Huhu..Sedih nak ,meninggalkan Lok Heng niey..walaupon singkat, tapi bermakna...Ramai gak yang menitiskan air mata malam tu..Aku tahan jer..Yeah..tak nak nangis..hihi~...mak angkat aku dah nangis woo...aku nampak mutiara-mutiara jernih itu di empangan matanya....

Biasalah, setiap pertemuan pasti di akhiri perpisahan..Itu lah lumrah yang telah ditetapkan sejak azali lagi..kami sempat bergambar dan bagi hadiah kat rumah..Mak bagi bekal cengkodok, nugget, jajan, dan sedikit kuih muih untuk dimakan kalo kami lapar time balik UTM niey..thank you mummy..hihi~

Setelah berkumpul di Dewan, kami dikehendaki beratur untuk sessi bersalam-salaman dengan orang-orang kampung...tengah salam tu, ada sorang pakcik tegur aku, "Oooo, niey la Imam yang bace doa tu yer.."..hakhakhak..tersipu aku malu...kuat betol ingatan pakcik niey..haha~


Deduksinya..ape yang aku dapat dari Program niey adalah dapat belajar cara berorganisasi..pastu belajar cara nak berinteraksi dengan orang laen..semangat berpasukan, menghormati kawan, dan bijak menyelesaikan masalah di saat2 kita tak terduga..expect the unexpected....

Hmm, cam panjang la plak nak tulis lagi.....So, stop kat sini lah yer..Jumpe lagi next post...see ya..!